Verouderde browser

U gebruikt een verouderde browser. DNB.nl werkt het beste met:

Wat doet een pensioenfonds om de datakwaliteit bij invaren te borgen?

WTP Q&A

Vraag:

Wat doet een pensioenfonds om de datakwaliteit bij invaren te borgen?

Gepubliceerd: 29 juni 2023

Laatste update: 08 april 2024

Bekijk eerdere versies in het archief

Antwoord:

Om datakwaliteit te borgen identificeert en mitigeert het pensioenfonds de risico’s voor de datakwaliteit, bijvoorbeeld door de data te controleren en te corrigeren; ook de historische data van pensioendeelnemers. Een pensioenfonds maakt een eigen beoordeling van de datakwaliteit. Hierbij maakt het pensioenfonds mede gebruik van een rapportage die de externe accountant of externe IT-auditor specifiek hiervoor opstelt.

Een pensioenfonds moet op grond van artikel 46, vierde lid Besluit uitvoering Pw en Wvb kunnen aantonen dat de datakwaliteit voor, tijdens en na de transitie geborgd is. Dat doet het pensioenfonds door voorafgaand aan het indienen van het implementatieplan een externe accountant of een externe IT-auditor opdracht te geven werkzaamheden te verrichten waarmee het fondsbestuur in staat wordt gesteld een oordeel te vormen over de juistheid en volledigheid van de relevante pensioendata benodigd voor de transitie.

Van belang is dat de gekozen aanpak door het pensioenfonds wordt afgestemd met de externe accountant of IT-auditor in verband met de uitvoering van hun werkzaamheden en daarnaast met DNB. Dit afstemmen met DNB hoeft niet indien ongewijzigd gebruik wordt gemaakt van het voorbeeld-AUP-werkprogramma zoals opgesteld door de NBA en NOREA.

De resultaten van de bevindingen van de accountant of de IT-auditor, de wijze waarop de eventuele bevindingen zijn opgevolgd en de oordeelsvorming van het fonds dienen opgenomen te worden in het implementatieplan of meegestuurd te worden bij indiening van het implementatieplan bij De Nederlandsche Bank (DNB). In de Good Practice borging van datakwaliteit door pensioenfondsen geeft DNB handvatten voor de opzet en inhoud van de te verrichten werkzaamheden voor het borgen van de datakwaliteit.

De AUP richt zich op de schoningsacties die het pensioenfonds heeft uitgevoerd of gaat uitvoeren. Daarnaast ziet de AUP op de vaststelling of het fonds maatregelen voor de ‘stay clean fase’ tot aan invaren heeft ingevoerd of heeft voorgenomen.

Het fondsbestuur zal, op basis van onder meer de uitkomsten van de overeengekomen specifieke werkzaamheden zich een oordeel vormen over de juistheid en volledigheid van de relevante pensioendata benodigd voor de transitie en toetsen of de data voldoet aan de datakwaliteitseisen zoals vastgesteld door het pensioenfonds voor het invaren.

Een pensioenfonds toont in het implementatieplan aan dat de datakwaliteit voor, tijdens en na de transitie geborgd is. Gesignaleerde tekortkomingen die impact hebben op invaarberekeningen, worden voorafgaand aan het invaarbesluit opgelost. Dit betekent dat bevindingen die wijzen op materiële tekortkomingen in de data, waardoor de voor het invaarbesluit benodigde berekeningen een onjuist beeld kunnen geven, vóór het nemen van het invaarbesluit moeten zijn opgelost. Overige tekortkomingen worden voor invaardatum geadresseerd.

Bij het invaren worden de pensioenaanspraken omgezet naar individuele pensioenvermogens. Voor het invaren is het cruciaal dat de datakwaliteit op orde is en dat het pensioenfonds expliciet kan aantonen dat de voor het invaren relevante pensioendata juist, volledig en reproduceerbaar zijn. Zie hiervoor ook Q&A: Welke eisen worden er gesteld aan de juistheid en volledigheid van de data?

Toelichting:

Artikel 46 Besluit uitvoering Pw en Wvb vereist dat een pensioenfonds de risico’s identificeert. Ook beoordeelt een pensioenfonds de beschikbaarheid van alle – voor invaren – benodigde data en de datakwaliteit vóór, tijdens en na de transitie.

Als een pensioenfonds besluit tot invaren, dient het pensioenfondsbestuur zich een oordeel te vormen over de (inhoudelijke) juistheid en volledigheid van de relevante pensioendata die nodig zijn voor de transitie. Voor deze oordeelsvorming is het nodig om voorafgaand aan het indienen van het implementatieplan werkzaamheden uit te voeren. Vervolgens geeft het pensioenfonds een externe accountant of externe IT-auditor specifiek opdracht om onafhankelijk werkzaamheden te verrichten naar de datakwaliteit. De resultaten van de verrichte werkzaamheden legt de externe accountant of externe IT-auditor vast in een rapport. Op basis van de eigen werkzaamheden en de bevindingen van de accountant of IT-auditor vormt het pensioenfondsbestuur een oordeel over de datakwaliteit. Het pensioenfonds neemt dit rapport, een omschrijving van de uitgevoerde werkzaamheden en de eigen oordeelsvorming van het fondsbestuur op in het implementatieplan of stuurt dat tegelijkertijd mee.

In het implementatieplan geeft het pensioenfonds aan hoe de beheersing van datakwaliteit is geborgd. Het pensioenfonds licht in het implementatieplan toe hoe de door de accountant of externe IT-auditor gerapporteerde bevindingen worden opgevolgd. Die toelichting laat zien wat de impact is van de bevindingen voor het invaarbesluit en hoe en wanneer deze bevindingen zijn opgelost, zodat het invaarbesluit wordt genomen op basis van de juiste berekeningen en vóór het daadwerkelijke invaren de juiste en volledige data beschikbaar zijn. Dit betekent dat:

Bevindingen die wijzen op tekortkomingen in de data, waardoor de voor het invaarbesluit benodigde berekeningen een onjuist beeld kunnen geven, vóór het nemen van het invaarbesluit zijn opgelost

Overige bevindingen voor de beoogde invaardatum zijn opgelost

Artikel 46 Besluit uitvoering Pw en Wvb vereist dat het pensioenfonds na het daadwerkelijke invaren nagaat of de transitie juist en volledig heeft plaatsgevonden. Hiertoe laat deze een onderzoek uitvoeren door een extern accountant naar de juistheid en volledigheid van de transitie waaronder de berekeningen die ten grondslag liggen aan de verdeling van vermogens en, indien van toepassing, op het compensatiedepot, de solidariteitsreserve of de risicodelingsreserve bij invaren. Als na het invaren nieuwe bevindingen worden geconstateerd ten aanzien van de datakwaliteit, bijvoorbeeld door de werkzaamheden van de externe accountant, worden deze bevindingen in het kader van de beheerste en integere uitvoering gecorrigeerd.

Update 08-04-2024: In het antwoord zijn na de eerste alinea vijf nieuwe alinea’s toegevoegd. Dit betreffen verduidelijkingen en bevatten geen nieuw beleid. Voorts is de passage over materiële tekortkomingen uitgebreid.

DISCLAIMER

Q&A’s bieden nader inzicht in de beleidspraktijk van DNB doordat we daarin wettelijke toezichtregels interpreteren. Onder toezicht staande instellingen kunnen ook op andere wijze aan de wet- of regelgeving voldoen. Instellingen moeten daarbij wel gemotiveerd aan DNB kunnen aantonen dat zij met hun invulling voldoen aan de wet- of regelgeving. Voor een nadere toelichting op de status van de beleidsuitingen van DNB zie de Leeswijzer beleidsuitingen DNB op Open Boek Toezicht.

Relevante wet- en regelgeving:

  • Artikel 46 Besluit uitvoering Pw en Wvb