Fotobijschriften
De nieuwe aanwinst: munt van Tissaphernes, geslagen in Astyra (in het huidige Turkije), 413-395 v.Chr.
(brons 11,6 mm; collectie DNB-NNC). Onder het portret staat in afgekorte vorm de naam van Tissaphernes in het Grieks: TIΣΣA (TISSA).
Portret van de vergoddelijkte Alexander de Grote op een munt van Ptolemaios I, geslagen 310-305 v.Chr.
(zilver, 27 mm; collectie DNB-NNC). Het portret is ‘geladen’ met een reeks goddelijke attributen: de olifantenscalp op zijn hoofd, compleet met slurf en slagtanden (verwijst naar Dionysos, macht, kracht en Alexanders overwinningen in India), de aegis om zijn schouders (een beschermend attribuut geassocieerd Zeus en Athena) en de ramshoorn op zijn hoofd (een verwijzing naar Zeus Amon, van wie Alexander claimde dat het zijn goddelijke vader was).
Portret van Ptolemaios I, geslagen 305-283 v.Chr.
(zilver, 28 mm; collectie DNB-NNC). Het zeer karakteristieke en dynamische portret van Ptolemaios met aegis om zijn schouder en een lint in zijn haar. Het lint is het Hellenistische symbool voor koningschap, uit antieke bronnen weten we dat het wit was.
Portret van Julius Caesar, 44 v.Chr. zilver, 18 mm; collectie DNB-NNC). Deze munt is enkele weken voordat hij werd vermoord geslagen. We zien Caesar hier in zijn functie als opperpriester, met bedekt hoofd. Hij is ook afgebeeld met een lauwerkrans, symbool van overwinning. Caesar had van de senaat het bijzondere recht gekregen een lauwerkrans te mogen dragen wanneer hij dat wilde. Met dit voorrecht was hij enorm verguld want volgens de antieke bronnen zat hij nogal met het feit dat hij kaal was, met een krans kon hij dat mooi verbergen.
Portret van Gian Galeazzo Maria Sforza, hertog van Milaan (1476-1494). Om zijn kracht, macht en leiderschap te benadrukken is de hertog afgebeeld in een harnas. Deze munten worden testone genoemd, van ‘testa’ = ‘hoofd’ in het Italiaans, naar de portretten op de voorzijde.
Euromunt met het portret van koning Willem-Alexander (2023) (nikkel/messing, 23 mm; collectie DNB-NNC). De bekende fotograaf Erwin Olaf maakte een modern muntportret van Willem-Alexander dat bestaat uit kleine vlakken. Het idee van Olaf is dat het profiel van de koning het Nederlandse landschap weerspiegelt met polders doorsneden door sloten. Het portret is een som van kleine delen die samen een geheel vormen. Dit staat symbool voor de diversiteit van de bevolking van ons land en de verbindende rol van onze vorst.