Vol verwachting…
De volle decembermaand: Inge van Dijk kan niet wachten. Ze schrijft erover in haar nieuwe Betaalblog.
Lees meer Vol verwachting…U gebruikt een verouderde browser. DNB.nl werkt het beste met:
Apple Pay, Google Pay – als je bezig bent met geldzaken, kom je steeds vaker de namen van techreuzen tegen. Wat zijn daar eigenlijk de voordelen van voor de consument? Wat zijn de nadelen? En hoe zit het met het toezicht op deze nieuwkomers? Bij De Nederlandsche Bank (DNB) deden we onderzoek naar de opkomst van techreuzen in de financiële sector. Onze collega’s Melanie Lohuis en Coen ter Wal vertellen.
Gepubliceerd: 24 juni 2021
Melanie: “Techreuzen – ook wel BigTechs genoemd – werken steeds vaker samen met banken of verzekeraars. In Nederland moet je dan bijvoorbeeld denken aan Apple Pay of Google Pay. Daarmee kun je contactloos afrekenen met je smartphone in plaats van met je bankpas. En bij sommige verzekeraars krijg je korting op je aanvullende zorgverzekering als je met je smartwatch laat zien dat je genoeg beweegt.”
Coen: “Maar ook aan de achterkant werken financiële instellingen steeds vaker samen met techreuzen. Ze plaatsen hun data bij die techreuzen in de cloud, of laten hun IT-processen in de cloud draaien.”
Melanie: “Met name in China spelen die techreuzen nog een veel grotere rol. Daar kan je via een platform van de Alibaba Groep leningen afsluiten. Dit komt onder andere doordat de financiële dienstverlening door banken in China een stuk minder toegankelijk was dan hier.”
Melanie: “Voor de consument is dat vooral het nog grotere gebruiksgemak. Techreuzen zijn daar gewoon heel goed in. Door de samenwerking met banken kun je nu aan de kassa betalen met je smartphone, zonder dat je een pincode hoeft in te toetsen. Zelf betaal ik alleen nog maar met mijn smartphone, omdat ik dan verder niks hoef mee te nemen.”
Coen: “Banken kunnen door de samenwerking met techreuzen sneller innoveren en efficiënter werken. Zo maakt het gebruik van clouddiensten ze flexibeler.”
Coen: “Wij zien verschillende risico’s. Eén daarvan is dat een klein aantal techreuzen heel dominant wordt en dat de dienstverlening zich daar concentreert. Dan kan het gaan om dienstverlening aan klanten, maar ook om clouddiensten aan banken of verzekeraars. Je ziet nu al dat financiële instellingen best wel afhankelijk zijn van cloudplatforms. Als zo’n platform wegvalt, dan heeft de financiële sector een behoorlijk probleem. En ook voor jou als consument kan het vervelend zijn als het platform wegvalt waar jij normaal je leningen, verzekeringen en beleggingen regelt.”
Coen: “De grote vraag wordt de komende jaren: wie heeft het contact met de klant? We zien een aantal scenario’s hoe het zou kunnen lopen. Eén daarvan is dat banken en verzekeraars het contact met de klant houden, en dat techreuzen hen ondersteunen. Een ander scenario is dat banken en verzekeraars naar de achtergrond worden verdrongen. Zij bieden hun diensten aan via de techreuzen, die de relatie met de klant overnemen. Weer een ander scenario is dat techreuzen, banken en verzekeraars straks allemaal hun eigen platforms hebben die met elkaar concurreren. Hoe het uiteindelijk loopt, dat is natuurlijk lastig te voorspellen.”
Coen: “Ook techreuzen hebben gewoon te maken met toezichtregels. Ze werken samen met financiële instellingen en die hebben een vergunning van ons nodig. Maar door de opkomst van BigTechs verandert de financiële sector wel. Wij moeten ons hieraan aanpassen. Je ziet steeds meer partijen die niet alleen in de financiële sector actief zijn. Daarom moeten wij breder kijken dan alleen de financiële sector en samenwerken met andere toezichthouders die gaan over zaken als cyber security, data privacy en mededinging. Op Europees niveau wordt onderhandeld over toezicht op cloudplatformen. De vraag is of je niet naar een Europese toezichthouder voor cloudaanbieders zou moeten. Financiële toezichthouders zoals wijzelf kunnen helpen deze op te zetten. Daarnaast roepen wij financiële instellingen op na te denken over hoe zij omgaan met deze ontwikkelingen en wat dit betekent voor hun verdienmodel.”
Melanie: “Je ziet dat ook veel data zich bij techreuzen concentreert. Wij vinden dat het voor jou als consument duidelijk moet zijn wie welke data van jou heeft. En dat je andere partijen toegang tot die data kunt geven. Bijvoorbeeld zodat zij jou handige diensten kunnen aanbieden. Maar ook dat je die toestemming weer makkelijk kunt intrekken. Volgens de wetgeving is dit al allemaal zo, alleen in de praktijk is het toch lastig. Wij denken nu samen met de Autoriteit Financiële Markten – een andere toezichthouder – na over hoe je daarvoor kunt zorgen. Zodat je als consument echt controle krijgt over je eigen data.”
Meer weten? Lees dan ook ons DNBulletin, persbericht of hieronder het volledige rapport
Veranderend landschap, veranderend toezicht. Ontwikkelingen in de relatie tussen BigTechs en financiële instellingen
De volle decembermaand: Inge van Dijk kan niet wachten. Ze schrijft erover in haar nieuwe Betaalblog.
Lees meer Vol verwachting…Mollie, Klarna, Adyen, Global Collect/Worldline. Als je online aankopen doet, zie je soms zo’n naam op jouw rekeningoverzicht maar niet de naam van de webshop. Geen zorgen. Deze bedrijven regelen de betalingen voor jou én de webshop. Vijf veelgestelde vragen.
Lees meer Shoppen bij webwinkel, betalen via ander bedrijfMeedoen is belangrijker dan winnen, dat is de olympische gedachte. Inge van Dijk zag bij de Olympische Spelen in Parijs dat meedoen in het betalingsverkeer niet voor iedereen was weggelegd. Ze schrijft erover in haar nieuwe Betaalblog.
Lees meer Vrijheid, gelijkheid en zusterschapDat een groot deel van ons leven in de digitale wereld plaatsvindt, is allang geen nieuws meer. We betalen online, shoppen online en boeken onze vakanties online.
Lees meer Embedded finance: achter gemak voor consument gaat complex financieel landschap schuilOm de gebruiksvriendelijkheid van onze website te optimaliseren, maken wij gebruik van cookies.
Lees meer over de cookies die wij gebruiken en de gegevens die we daarmee verzamelen in onze cookie-policy.